Bebeluși vegetarieni

Articolele au fost realizate de redacția Creative Art Copywriting și verificate de următorii specialiști:

Articol redactat de Cosmina Florescu şi verificat de farmacist Raluca Catana.

Sumar:

  1. Poţi creşte un bebeluş vegetarian?
  2. De la ce vârstă poate bebeluşul să încerce dieta vegetariană
  3. Ce poate să mănânce un bebeluş vegetarian
  4. Din ce îşi ia un bebeluş vegetarian proteinele
  5. Pro şi contra dieta vegetariană pentru bebeluşi
  6. Concluzii
  7. Resurse despre „Bebeluşi vegetarieni”

Poţi creşte un bebeluş vegetarian?

Diversificarea alimentară este etapa în care bebeluşul hrănit exclusiv cu lapte începe să primească hrană solidă în vederea asigurării nutrienţilor necesari dezvoltării fizice şi psihice. Nevoile organismului cresc, astfel că noua metodă de hrană vine în întâmpinarea acestora.

Diversificarea începe la 6 luni, atunci când cel mic este pregătit să accepte alt tip de mâncare. Bebeluşul va face cunoştinţă cu noile alimente, gusturi şi texturi, pas cu pas. Se va începe cu piureuri dintr-o singură legumă, urmând ca pe măsură ce creşte, consistenţa şi compoziţia hranei să se modifice şi să fie mai complexă, astfel că ajuns la 1 anişor, bebeluşul va învăţa să se hrănească, acceptând cu bucurie beneficiile hranei solide.

Medicul pediatru informează mama despre regulile diversificării, despre succesiunea alimentelor şi despre ce este şi ce nu este permis în diversificare.

La vârsta de 1 anişor, bebeluşul trebuie să aibă în meniu toate grupele alimentare, astfel încât să i se asigure toţi nutrienţii necesari.

Există şi părinţi care decid pentru copilul lor hrănirea de tip vegetarian. Este o decizie delicată şi riscantă, deoarece privarea copilului de proteina animală poate genera dezechilibre organice. Însă chiar şi aşa, sunt bebeluşi vegetarieni, fie că acesta este specificul zonei de unde provin, fie pentru că mama a decis că aşa este mai bine.

Există mai multe tipuri de vegetarieni: ovo-lacto-vegetarieni – cei care acceptă produsele animalelor, precum laptele şi ouăle; lacto-vegetarieni – cei care acceptă atât produse vegetale, cât și produse lactate (brânză, lapte, iaurt etc.) şi vegani – cei care se hrănesc exclusiv cu alimente de natură vegetală în stare proaspătă sau cât mai puțin supuse procesării. Dintre aceste trei tipuri, cel mai puţin recomandat în cazul bebeluşilor este cel vegan, exclusiv vegetarian, deoarece expune foarte mult în faţa lipsei de proteină. Copiii mici, în special, au nevoie de un aport complex de proteine.

Astfel, se pot creşte şi bebeluşi vegetarieni, însă pentru ca micuţii să fie în siguranţă şi să se dezvolte normal din punct de vedere fizic şi psihic, ar trebui urmate câteva reguli.

Bebeluşul vegetarian ar trebui alăptat cel puţin până la 2 ani, i se vor asigura suplimente de  vitamina D şi B 12, meniul îi va fi compus din legume bogate în fier, va trebui să aibă trei mese şi principale şi 2 gustări, iar cantitatea de hrană se va decide în funcţie de necesarul fiecăruia. Bebeluşului vegetarian trebuie să i se asigure resurse de proteină, astfel că se vor alege legume bogate în proteină (spanac, broccoli) la care se vor adăuga oul, brânza şi iaurtul, are de asemenea nevoie de grăsimi, acizi graşi esenţiali, vitaminele B12 şi D, de calciu şi zinc.

Pentru a creşte un bebeluş vegetrian sănătos, se recomandă varianta ovo-lacto-vegetariană din care este exclusă doar carnea şi se impune o atenţie specială acordată fiecărei etape de dezvoltare a bebeluşului, astfel încât să se sesizeze o posibilă încetinire a procesului normal de creştere. Bebeluşii vegetarieni sunt privaţi de o serie de beneficii majore asigurate de proteina din carne, astfel că există riscul ca ritmul lor de creştere să nu fie unul tocmai bun. Din acest motiv, fiecare  încetinire va fi semnalată medicului pediatru, care va recomanda măsurile necesare., conform healthlinkbc.ca, betterhealth.vic.gov.au.

„Dieta vegetariană pentru bebeluși poate aduce atât beneficii, cât și riscuri. Părinții, în momenul luării unei astfel de decizii, este important să facă o analiză a raportului beneficiu/risc împreună cu medicul nutritionist. Copilul nu trebuie privat de anumite principii alimentare esențiale, fapt ce ar putea avea o influență negativă.” farmacist Raluca Catana.

De la ce vârstă poate bebeluşul să încerce dieta vegetariană

Alegerea dietei vegetariene pentru bebeluş poate fi dictată de diferite considerente şi contexte. Fie este o alegere impusă prin adoptarea părinţilor a unei alimentații vegetariene, fie este impusă de contextul medical al unui copil care manifestă alergie la proteina animală. În ambele cazuri, abordarea este aceeaşi, copilul nu va primi hrană pe bază de carne şi se vor impune anumite reguli, astfel încât sănătatea copilului să nu fie afectată.

Cazurile în care părinţi aleg un astfel de meniu sunt, de regulă, cele în care bebeluşul nu primeşte deloc produse din carne şi va fi considerat vegetarian, încă de la începutul diversificării.

Există şi categoria celor care devin vegetarieni fie pentru că nu pot primi proteină animală, fie pentru că această hotărâre a venit ceva mai târziu.

Astfel, un bebeluş poate deveni vegetarian oricând, însă dacă s-ar lua în calcul beneficiile proteinei animale pentru organismul uman, în cazul unui copil sănătos, această decizie ar trebui să vină cât mai târziu posibil.

Calitatea proteinei de origine animala este superioară celei de origine vegetală. Primind proteină animală, organismul îşi găseşte cele mai bune resurse pentru a funcţiona în echilibru, iar copilul se poate bucura de o creştere armonioasă, de o activitate cerebrală normală şi de un bun start în viaţă.

Firesc ar fi ca un părinte să-şi lase copilul să decidă dacă adoptă un meniu vegetarian sau nu. Această etapă însă nu se aşteaptă, ci majoritatea părinţilor decide pentru bebeluşi, transformându-i în vegetarieni cu sau fără voia lor.

Indiferent de vârsta la care copilul devine vegetarian, părintele trebuie să se asigure că în meniul acestuia există alimente care să îi asigure toţi nutrienţii necesari, adaptaţi vârstei şi nevoilor organismului. Vor avea o listă de alimente foarte bine alese, bine repartizate pe mese principale şi gustări şi se va monitoriza foarte atent din toate punctele de vedere ritmul de creştere şi dezvoltare al copilului. Este bine de știut că până la vârsta de un an, consumul de calorii al unui copil este mai mare (de aproximativ trei ori ), comparativ cu al unui adult.

Copiilor trebuie să li se asigure tot necesarul de proteine, acizi graşi esenţiali, vitamine, calciu, fier, zinc, toate printr-o alimentaţie corect echilibrată, dublată de alăptare, acolo unde se poate, sau de formule de lapte praf îmbogăţite. Pe măsură ce cresc, nevoile nutritive ale bebeluşilor vor fi  mai mari, astfel că ingredientele care compun meniul acestora impun multă atenţie., conform healthlinkbc.ca, healthlinkbc.ca.

Ce poate să mănânce un bebeluş vegetarian

La debutul diversificării, meniul unui bebeluş vegetarian este acelaşi ca în oricare alt caz. Se va începe cu piureuri şi hrană semilichidă preparate din legume şi fructe, ulterior se vor adăuga oul şi produsele lactate, respectându-se etapa la care ar trebui introduse.

Se va testa toleranţa la fiecare nou aliment, introducându-se câte unul o dată la trei zile. În momentul introducerii noului aliment, bebelușul trebuie să fie perfect sănătos pentru a se putea depista eventualele reacţii nedorite.

Meniul unui bebeluş vegetarian nu va cuprinde în primul an de viaţă alimente cu potenţial alergen, cum sunt albuşul de ou, mierea, alunele, nucile, migdalele, ciupercile, căpşunele, fructele de pădure.

De asemenea, se vor evita alimentele greu digerabile (sistemul enzimatic nu este complet dezvoltat) care pot declanşa dureri de burtică, balonări, scaune moi, reflux gastroesofagian, printre acestea enumerându-se varza, broccoli, fasolea boabe, mazărea.

Chiar dacă se adoptă un meniu vegetarian, trebuie avut grijă ca legumele cuprinse în meniul unui bebeluş să nu aibă o concentraţie mare de nitraţi și să nu fie consumate în mod excesiv. Nitrații sub acțiunea acidului clorhidric din stomac se transformă în nitriți ale căror efecte nocive sunt pronunțate. La copii, pot cauza apariția unei afecțiuni grave a sângelui numită methemoglobinemie. Dintre aceste alimente fac parte țelina, pătrunjelul, mărarul etc.

Un bebeluş vegetarian va parcurge pas cu pas fiecare etapă, iar pentru o alimentaţie sănătoasă şi echilibrată, în jurul vârstei de 1 an, meniul lui ar trebui să cuprindă lapte matern sau formule de lapte praf îmbogăţite, ouă, brânzeturi pasteurizate şi iaurt, cereale, multe legume şi fructe, ulei de struguri şi de măsline. Dacă celui mic i s-a testat toleranţa la soia, atunci aceasta este una dintre ingredientele de bază, cu un procent crescut de proteine, alegându-se variante de iaurturi şi brânzeturi  din soia sau îmbogăţite cu soia.

Dacă micuţul le-a acceptat, se vor introduce în meniu fasolea, mazărea, lintea şi năutul, de asemenea surse importante de proteine.

Nucile nu sunt recomandate bebeluşilor, însă dacă micuţul a fost testat şi nu a manifestat reacţie alergică, acestea vor reprezenta o sursă importantă de acizi graşi esenţiali.

Meniul unui bebeluş vegetarian poate fi foarte variat, mai cu seamă dacă se adoptă varianta ovo-lacto-vegetariană. Se pot prepara feluri diferite de mâncare, ciorbiţe, supiţe şi tocăniţe bogate în vitamine şi minerale, se pot pregăti gustări delicioase cu aport mare de nutrienţi, extrem de hrănitoare. Important este ca meniul să fie echilibrat, să se respecte orele de masă şi să se asigure copilului necesarul nutriţional pentru o dezvoltare echilibrată., conform healthlinkbc.ca.

Din ce îşi ia un bebeluş vegetarian proteinele

Proteinele sunt substanţe organice macromoleculare alcătuite din aminoacizi, prezente în celulele organismelor vii. Rolurile acestora sunt multiple. Reprezintă principala sursă de energie, asigurând buna fucţionare a organismului, influenţând fiecare organ şi funcţie  în parte, stimulează activitatea cerebrală, pun bazele unei dezvoltări normale şi sănătoase. Proteinele ajută organismul să-şi întărească sistemul imunitar, stabilesc echilibrul hormonal, stimulând activitatea la nivel celular.

Principala sursă de proteină este cea animală, fiind asimilată în proporţie mai mare decât cea vegetală. Însă şi proteinele vegetale vin în întâmpinarea nevoilor organismului, dar în cantităţi mai mici, ceea ce impune un dozaj atent stabilit, mai cu seamă în cazul copiilor care adoptă meniul vegetarian.

Proteinele, prin proprietățile lor, asigură buna dezvoltare și funcționare a tututror organelor vitale. Fără proteine, organismul uman nu poate funcţiona, astfel că aportul necesar trebuie asigurat printr-o alimentaţie echilibrată.

Meniul bebeluşilor vegetarieni ar trebui să conţină alimente care să asigure necesarul de proteine, tocmai pentru a li se asigura condiţiile necesare de  creştere.

Astfel, din meniul copiilor vegetarieni care au parcurs fiecare etapă a diversificării şi cărora li s-a testat toleranţa alimentară şi fondul alergic, nu ar trebui să lipsească soia şi preparatele îmbogăţite cu soia, gen brânza tofu, fasolea, lintea, mazărea, năutul, nucile, seminţele de in, susan şi floarea soarelui, uleiurile din struguri şi măsline. La acestea se vor adăuga ouăle şi produsele lactate, brânzeturile pasteurizate şi iaurturile, pentru cei care adoptă meniul ovo-lacto-vegetarian. Laptele matern şi formulele de lapte praf îmbogăţite reprezintă o sursă importantă de proteine, copiii putând fi alăptaţi până la vârsta de 2 ani, chiar şi mai mult., conform healthlinkbc.ca.

Pro şi contra dieta vegetariană pentru bebeluşi

Există o mare tendinţă în adoptarea meniului strict vegetal. Factorii care au condus la luarea unei astfel de decizii sunt multipli, pornind de la calitatea produselor de pe piaţa de specialitate, la bolile care pot fi generate de o alimentaţie bogată în proteină animală, dar şi de la convingerile şi contextele sociale şi religioase ale  fiecăruia.

A alege pentru un bebeluş meniul vegetarian este un act de curaj, însă părerile pro susţin că există multe avantaje pentru sănătatea organismului.

Medicul Gina Posner, pediatru la Memorial Cage Orange Coast Medical Center, susţine că adoptarea unui meniu vegetarian scade semnificativ riscul obezităţii în rândul copiilor, al apariţiei diabetului, tocmai prin faptul că impunându-li-se aceste restricţii culinare, nu vor mai manifesta interes pentru alimentaţia tip fast food, răspunzătoare pentru aceste dezechilibre în rândul tinerilor.

American Heart Association susţine că alegerea uni meniu vegetarian pentru copii va asigura un risc mai mic de apariţie a bolilor cardiace şi a diabetului, precum şi a instalării anumitor forme de cancer. Nivelul colesterolului va fi păstrat în limite normale, per ansamblu, organismul va funcţiona mult mai bine, echilibrul instalându-se pe fiecare palier.

Pe de altă parte, părerile contra vin şi demonstrează beneficiile proteinei animale pentru organismul uman, în special în  perioada de creştere.

Un consum echilibrat de carne va ajuta la o bună dezvoltare fizică şi psihică. Prin administrarea unei alimentaţii care asigură proteină animală, celor mici li se asigură o creştere echilibrată, influenţându-se fiecare proces din organism. Activitatea cerebrală a unui bebeluş şi dezvoltarea acestuia  sunt  influenţate încă din viaţa intrauterină de consumul de carne pe care şi l-a asigurat mama. Carnea este sursa naturală cea mai bogată în fier, anemiile fiind astfel prevenite. Prin consumul echilibrat de carne, bebeluşului i se asigură proteine necesare în majoritatea funcţiilor organismului, grăsimi, care asigură dezvoltarea fibrei musculare, glucide, necesare oricărei activităţi musculare, săruri minerale, fosfor, fier, potasiu, magneziu şi calciu, zinc, vitamine precum  A, D, B1, B2, C.

Doctorul nutriţionist pediatric Keith Ayoob susţine că meniul unui copil vegetarian trebuie foarte bine stabilit, astfel încât să nu se producă deficite, să i se asigure toate elementele necesare unei dezvoltări normale şi unei funcţionări echilibrate. Sfatul medicului nutriţionist Keith Ayoob este  ca părinţii să se consulte cu medicul nutriţionist al copilului şi să-l informeze despre decizia lor, de a adopta un meniu vegetarian, tocmai pentru a se găsi cele mai sănătoase modalităţi. Bebeluşului trebuie să i se asigure resurse pentru a creşte şi pentru a-şi dezvolta abilităţile specifice fiecărei perioade. Activitatea cerebrală a unui copil este direct influenţată de aportul de proteine, astfel că un meniu vegetarian trebuie foarte bine stabilit şi respectat, pentru a nu se genera probleme în dezvoltarea copilului., conform fitpregnancy.com, ocregister.com.

Concluzii

Medicii pediatri şi nutriţioniştii nu recomandă adoptarea uni meniu vegetarian de tip vegan pentru bebeluşi. Este o privare de nutrienţi care poate conduce la dezechibre majore şi întârzieri de creştere. Dacă totuşi se alege alimentaţia vegetariană, pentru bebeluşi este recomandată cea de tip ovo-lacto-vegetarian, ouăle şi produsele lactate asigurând un aport suficient de proteină animală necesară pentru dezvoltarea copilului.

Meniul vegetarian pentru bebeluşi impune echilibru, astfel încât cel mic să beneficieze de alimente care pot suplini carnea.

Este indicat ca un medic nutriţionist să stabilească meniul exact pentru un bebeluş vegetarian, astfel încât să nu se instaleze în organism lipsa principalilor nutrienţi.

Resurse despre „Bebeluşi vegetarieni”

healthlinkbc.ca

betterhealth.vic.gov.au

healthlinkbc.ca

fitpregnancy.com

ocregister.com

Pentru mai multe detalii despre acest subiect, vă rugăm să consultați medicul dumneavoastră sau să contactați pe farmacist Raluca Catana.

Farmacist, Catana Raluca

e-mail: catanaraluca1206@yahoo.com

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0