Bucătăria – spaţiu al învăţării şi al jocului împreună cu părinţii

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Vă propunem o incursiune în activităţile casnice împreună cu copilul dvs., pentru a descoperi sugestii uşor de aplicat şi beneficii ale acestor experienţe pentru copilul preşcolar.

Copilul in bucatariePentru a se simţi bine în bucătărie, pentru a avea succes şi a fi în siguranţă, asiguraţi-vă că bucătăria este un loc sigur! De exemplu, ţineţi obiectele ascuţite într-un loc în care copilul nu poate ajunge. Discutaţi cu el la ce folosește prăjitorul de pâine, cuptorul etc. Indicaţi măsurile de siguranţă pentru folosirea fiecăruia şi discutaţi despre cine le porneşte şi cine le opreşte (La aragaz umblă doar părinţii!).

De când începem diversificarea alimentaţiei, vorbim cu copilul despre ceea ce îi oferim să mănânce.

  • Vorbiţi cu copilul despre mărimi, gust şi culoarea hranei. Ajutaţi-l să recunoască diferenţele dintre suprafeţele fine şi cele aspre, gusturile dulce sau sărat şi despre mirosurile unor alimente. Multe din jocurile senzoriale pe care le vor întâlni la grădiniţă, în grupa mică, le-au jucat deja acasă cu dvs. în bucătărie, de tip: Spune ce-ai gustat! sau Ghiceşte cum este! (dulce, sărat, acru, iute, amar).
  • Discutaţi cu copilul despre schimbările pe care le suferă alimentele atunci când le gătiţi (Cum arăta atunci când era crudă… dar când am început s-o gătim… cum arată acum?) Ajutaţi copilul să compare folosind conceptele înainte şi după acest proces.
  • Vorbiţi cu copilul despre orice mâncare care are o semnificaţie specială pentru familia dvs. De exemplu, la ziua aniversară a fiecărui membru al familiei pregătiţi acelaşi desert preferat. Că este tortul de mere, prăjitura Albă ca Zăpada sau tortul din salam de biscuiţi, este important ca la fiecare aniversare, împreună, cu iubire, să pregătim desertul pe care copiii noștri îl vor asocia peste timp cu casa părintească, cu căldură şi dragoste.

Uitaţi-vă după culori şi forme prin bucătărie. Putem învăţa natural copiii să le recunoască în jocurile noastre improvizate.

  • Cereţi copilului să găsească cercuri, pătrate, iar după patru ani puteţi introduce chiar şi triunghiul. De la capacele sticlelor, borcanelor, la diversele forme pe care le iau cutiile de brânzeturi, copiii învaţă să recunoască forme şi mărimi.
  • Exerciţiile de sortare sunt foarte naturale la întoarcerea de la cumpărături. Puteţi invita copilul să denumească fiecare aliment sau îl puteţi întreba să vă spună câte ceva despre fiecare.

Când sortaţi alimentele, cereţi copilului să pună la un loc alimentele de acelaşi fel: legume proaspete într-un loc, conserve în altul.

  • Atunci când spălăm legumele la întoarcerea de la piaţă, copiii îşi oferă cu bucurie ajutorul pentru că jocul cu apa este unul dintre cele mai atractive pentru ei! Atunci este momentul potrivit să vorbim despre forma lor (E o pară, e alungită, moale), textura pe care o are fructul respectiv (este foarte fină), culoarea (este galbenă), cum arată codiţa de care se prindea în pomul fructifer. Toate acestea reprezintă o adevărată lecţie de explorare a mediului prin metoda observării! Putem tăia din fructe pentru a gusta chiar după ce le-am spălat, pentru a observa seminţele şi a ajuta copilul să pună întrebările care îl preocupă.
  • Jucaţi jocul Eu văd ceva ce tu nu vezi, de culoare (sau formă) X. Copilul poate numi obiecte sau lucruri care sunt în bucătărie şi care se potrivesc descrierii înainte să ajungă la ceea ce aveţi în minte.

Aşezarea mesei cu copilul

  • Copilul învaţă normele de igienă atât de necesare pentru o viaţă sănătoasă, de exemplu, mai întâi ne spălăm pe mâini şi apoi lucrăm în bucătărie!
  • Cereţi copilului să se asigure că există câte o farfurie, un pahar pentru fiecare persoană. Jocurile de numeraţie, punere în corespondenţă unu la unu, îşi găsesc foarte natural locul în această activitate.
  • Discutaţi despre manipularea veselei şi a tacâmurilor pentru a fi curate şi întregi.

Implicarea copilului în pregătirea meselor este o activitate provocatoare pentru părinţi, iar copiilor le aduce multe beneficii pentru că (dincolo de achiziţiile din domeniul limbajului şi comunicării, domeniul cognitiv şi al cunoaşterii lumii, cel fizic sau socio-emoţional) în această perioadă a copilăriei mici se pun bazele unor capacităţi şi atitudini în învăţare. Acestea se referă la modul în care copiii se implică într-o activitate de învăţare cu referire la interese, curiozitate, iniţiativă, persistenţă în activităţi sau creativitate.

  • Măsuraţi ceştile, lingurile şi linguriţele. Cereţi copiilor să ghicească câte linguriţe umplu o ceaşcă cu apă. Ajutaţi-l apoi să verifice. Jocurile de estimare le face foarte mare plăcere preşcolarilor mai mari, cei care pot număra chiar şi dincolo de 10!
  • Lăsaţi copiii să toarne apă cu linguriţe, ceşti sau ibrice, să rupă frunzele sau codiţele, să amestece ingredientele.
  • Implicaţi copiii în pregătirea unei părţi a mesei.
  • Discutaţi despre concepte opuse ca mare-mic, greu-uşor, lat-îngust, lung-scurt, subţire-gros.

Copiii manifestă curiozitate şi interes pentru experimentare, iar în intervalul 3-6 ani experimentează materiale noi, combinaţii şi manifestă interes despre cum se fac anumite lucruri. Pentru a-i stimula, putem să le cerem să scrie o reţetă, să o copieze sau doar să citească acele cuvinte (cifre) pe care le recunoaşte din reţeta noastră.

Iniţiativa ajutorului în bucătărie odată apărut, puteţi face planul unei activităţi şi apoi îl puneţi în practică. De pildă, puteţi exersa deprinderile elementare de planificare, discutând înaintea unei activităţi anticiparea desfăşurării unei acţiuni (de exemplu, dacă pregătim masa pentru picnic, care sunt lucrurile de care avem nevoie). Acest exerciţiu de planificare a unei activităţi în 3-4 paşi şi de realizare a ei exersează perseverenţa copilului, rămânerea într-o sarcină până la o jumătate de oră şi se realizează cu uşurinţă atunci când gătim împreună cu copilul.

Lăsaţi copiii să vă ajute la curăţenia din bucătărie după servirea mesei. În felul acesta, se vor simţi importanţi şi responsabili.

  • Cereţi copiilor să sorteze ustensilele de mâncat şi de gătit după felul lor sau după utilizare.
  • Lăsaţi-i să şteargă masa şi să adune frimiturile într-un colţ.

Toate abilităţile exersate în contextul bucătăriei sunt importante pentru pregătirea lui pentru şcoală şi viaţă. Multe dintre aceste acţiuni sunt exersate/stimulate şi la grădiniţă în cadrul activităţilor practice gospodăreşti, iar copiilor le face foarte mare plăcere.

În timpul acestor activităţi, copiii pun foarte multe întrebări. Nu uitaţi: este timpul lor cu dvs.!

Cu toate că fiecare părinte va răspunde la întrebări în propriul lui stil, următorul ghid poate fi de ajutor în comunicarea cu copilul:

  • Fiţi concişi şi concreţi. Copiii asimilează informaţia în doze mici.
  • Acordaţi-le atenţie cât mai mult posibil, pentru a le putea observa răspunsurile unice, originale. Apreciaţi-i!
  • Arătaţi interes prin intermediul întrebărilor, comentariilor, prin gesturi.
  • Amintiţi-vă că atitudinea pe care o arătaţi în timpul discuţiei este la fel de importantă ca şi conţinutul oferit.
  • Respectaţi întrebările şi comentariile făcute de copil. Oferiţi răspunsuri sau căutaţi-le împreună în enciclopedii și dicţionare.
  • Fiţi empatici. Încercaţi să identificaţi şi să înţelegeţi preocupările copiilor.
  • Fiţi congruent. Asiguraţi-vă că atitudinea şi conţinutul livrat sunt consistente. Râzând la remarcile isteţe, dar nemanierate ale unui copil, în timp ce îi faceţi observaţie, transmiteţi un mesaj confuz.

Nu uitaţi să-l apreciaţi pe copil pentru implicarea, determinarea sau ajutorul dat în folosul întregii familii!

Articol realizat cu sprijinul Bambi Step By Step

Strada Gh. Dem Teodorescu nr. 16 bis, Sector 3, Bucureşti

office@bambistepbystep.ro

Telefon: (021) 327 32 56,

www.bambistepbystep.ro

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *