Ghidul substanțelor minerale

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Substanțele nutritive biocatalitice sau substanțele minerale sunt esențiale pentru buna funcționare a organismului. Ele se află în compoziția tuturor lichidelor din corp, a tuturor organelor moi (mușchi, nervi, sâgnge). Iată de ce sunt atât de importante, mai ales la vârstele fragede, ale unui organism în formare.

Ghidul substantelor mineraleIată care sunt substanțele minerale necesare unui corp sănătos.

Sărurile de care are corpul nostru nevoie, dar mai ales corpul unui bebeluș sunt: calciul, fosforul, fierul, iodul, potasiul, magneziu, clorul, sodiul, sulful, cuprul, zincul, fluorul.

Calciul intră în componența dinților sau a oaselor. Copiii au nevoie de mari cantități de calciu pentru dezvoltarea sistemului osos. Lipsa calciului și a fosforului în organism duce la rahitism sau tulburări nervoase. Un aport mic de calciu favorizează apariția cariilor.

Calciul se găsește în cantități mari în brânză, lapte, iaurt, boabe, nuci, varza, conopida, portocalele sau lămâile. Carnea sau ouăle conțin puțin calciu.

Pentru fixarea calciului în organism, este nevoie și de vitaminele A, D și C.

Fosforul formează materialul de construcție al oaselor, împreună cu calciul. Cea mai mare cantitate de fosfor se găsește în oase și în dinți, restul servind la buna funcționare a organelor interne, mai ales a sistemului nervis și a sistemului muscular.

Alimentele bogate în fosfor sunt gălbenușul de ou, creierul, carnea (mai ales peștele), icrele, laptele și brânza, legumele uscate boabe, fructele uleioase (precum nucile) sau pâinea integrală.

Fierul se găsește mai ales în sânge și ficat și ajută la formarea hemoglobinei (ajută la transportul oxigenului și dioxidului de carbon). Lipsa fierului duce la anemie, iar copiii sunt predispuși la lipsa de fier. De aceea, în caz de anemie, medicul pediatru îi va prescrie celui mic suplimente pe bază de fier.

Alimentele în care se găsește fierul sunt: ficatul de pasăre, inima, mușchii, gălbenușul de ou, fuctele uscate (caise, prune sau smochine), legumele uscate (fasolea, lintea sau mazărea), spanacul, urzicile, varza, căpșunile, caisele, strugurii, prunele sau pâinea integrală.

Iodul se găsește în cantități mici în corp. El ajută la formarea hormonilor tiroidieni, care favorizează activitatea tuturor organelor. Iodul se găsește în pești, raci, alge de mare, lapte, verdețuri, fructe sau apă.

Vitaminele reprezintă o altă grupă de substanțe nutritive. Ele facilitează desfășurarea proceselor biochimice ale organismului – deci ajută organismul să funcționeze cum trebuie. Există două mari grupe de vitamine: liposolubile – adică se dizolvă în grăsimi (acestea sunt vitaminele A, D, E și K) – și hidrosolubile – adică se dizolvă în apă (din care fac parte complexul de vitamine B, vitamina C și vitamina PP).

Vitamina A – ajută la buna funcționare a pielii și țesuturilor care acoperă organele interne și externe. Lipsa acestei vitamine duce la boli de piele și la slăbirea vederii.

Vitamina A se găsește în ficatul de pasăre, în unt, smântână, gălbenușul de ou, lapte, brânzeturi sau pește gras. Se mai găsește în spanac, salată verde, frunza de pătrunjel, ardei grași, morcovi, sfeclă, roșii, gogoșari, în piersici sau caise. Vitamina A nu se distruge prin fierbere, lucru care constituie un mare avantaj.

Vitamina D – fixează calciul și fosforul în oase și dinți și menține o cantitate suficientă din cele două în sânge, nervi sau inimă. Copiii, în timpul creșterii, au nevoie de vitamina D, pentru a nu suferi de rahitism, de boli de piele sau carii dentare.

Alimentele în care se găsește vitamina D sunt ficatul, gălbenușul de ou, laptele, untul, brânzeturile, smântâna, peștele sau ciupercile. Organismul își ia vitamina D și de la soare, ea formându-se în piele, sub acțiunea ultravioletelor.

Vitamina K – are rol important în coagularea sângelui, iar lipsa ei poate duce la hemoragii. Această vitamină se găsește în spanac, varză, conopidă, salat, urzici, roșii sau mazăre.

Complexul vitaminelor B (B1, B2, B6, B12) are ca rol principal buna funcționare a sistemului nervos, produce globule roșii și asimilează hidrocarbonatele. Lipsa acestor vitamine din organism duce la anemie sau diabet.

Vitaminele B se găsesc în coaja boabelor de cereale, în fasole, mazăre, linte sau în fructele uscate, dar și în ficatul de pasăre, lapte, ouă sau brânzeturi.

Vitamina C – mărește puterea de rezistență a organismului, în lupta cu bolile infecționase, formând anticorpii. Această vitamină ajută la un metabolism normal. Lipsa ei din organism poate duce la apariția socrbutului, boală tratabilă prin administrarea acestei vitamine. Dacă nu există vitamina C în cantitățile optime, dinții sau oasele au de suferit.

Vitamina C se găsește în zarzavaturi, unele fructe (măceș, agrișe, coacăze, căpșuni, lămâi, portocale, mandarine, grepfrut, mere), în ardei grași, roșii, varză, salată verde, spanac, mărar, pătrunjel, ceapă verde sau hrean. Este important de știut că vitamina C se distruge la fierbere, deci alimentele ce o conțin vor fi consumate în stare naturală.

Vitamina PP are rol important în metabolismul organismului. Pentru a avea o cantitate de vitamina PP indeală în organism, trebuie consumate: laptele, brânza, ouăle sau ficatul.

Așadar, acum că știi ce face fiecare vitamină și unde se găsește ea și trebuie să înțelegi că o hrană variată ajută copilul în a se dezvolta armonios. Fructele, legumele, verdețurile nu trebuie să lipsească din hrana zilnică, pentru un copil (și un adult) sănătos!

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *