Diversificarea la copiii de 3 ani.

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Material realizat de Panseluța Codreanu și verificat de Dr. George Dejeu, medic specialist chirurgie.

Sumar:

  1. Cât trebuie să mănânce un copil de 3 ani
  2. Ce bea un copil de 3 ani
  3. Ce fructe și legume mănâncă un copil de 3 ani
  4. Ce alimente solide mănâncă un copil de 3 ani
  5. Meniuri zilnice pentru un copil de 3 ani
  6. Gustări între mese pentru un copil de 3 ani
  7. Cum îl înveți să mănânce sănătos
  8. Concluzii
  9. Resurse despre „Diversificarea la copii de 3 ani” 

Ritmul de creștere al copilului în primii trei ani de viață este foarte alert. Ritmul cel mai alert de dezvoltare este al creierului care își continuă dezvoltarea până la vârsta de trei ani, perioadă în care se formează nenumărate conexiuni neuronale. Din acest motiv, copilul la vârsta de trei ani trebuie să se bucure nu doar de delicii alimentare, ci mai degrabă de o alimentație sănătoasă, care să îi poată asigura o dezvoltare completă și armonioasă.

Pentru alimentația copilului și, implicit, pentru starea de sănătate a acestuia sunt responsabili părinții și cei care îl supraveghează în mod direct.

În alcătuirea meniului unui copil de trei ani se recomandă să se urmeze ca reper piramida alimentară, care indică proporția ideală în dieta zilnică dintre diferite grupuri alimentare pentru o alimentație echilibrată din punct de vedere calitativ și cantitativ. Piramida alimentară reprezintă transpunerea grafică a nevoilor nutritive din fiecare grupă alimentară, nevoi exprimate sub formă de porție nutritivă în grame sau are ca măsură cana de 200 ml.

„Trebuie să ținem cont de faptul că stomacul unui copil are o capacitate mult mai mică decât cel a adultului, de aceea ei nu pot mânca foarte mult la o masă și nici nu e bine să îi forțăm, dar uneori pot avea mai multe mese mai mici într-o zi sau alteori mai puține, în funcție de activitățile pe care le are copilul și greutatea sa.” Dr. George Dejeu

Cât trebuie să mănânce un copil de 3 ani

În cultura românească este răspândită ideea că al nostru scump copil este de fapt un adult în miniatură, motiv pentru care trebuie să îl hrănim pe măsură. Total greșit! Obezitatea infantilă favorizează apariția bolilor cardio-vasculare, diabet de tip 2, probleme ortopedice, tulburări psihice, rezultate școlare sub medie și nivel scăzut de stimă de sine, conform preventionweb.net 60% din copiii obezi vor deveni adulți obezi cu tot amalgamul de riscuri pe care obezitate le presupune.

Nevoile nutriționale de creștere (fier, calciu, vitamina D etc.), raportate la greutatea corporală (pe kilocorp) sunt de câteva ori mai mari decât la adult.

Aportul caloric zilnic al unui copil de trei ani este de minim 1200 kcal și maxim 1800 kcal. Micuțul trebuie să aibă trei mese pe zi și două gustări situate la aproximativ jumătatea timpului dintre mese. Bineînțeles că programul fiecăruia diferă, motiv pentru care unii copii mănâncă mai mult, iar alții mai puțin, unii mănâncă toate cele trei feluri de mâncare la prânz, în schimb alții pot sări peste felul doi. Copilul nu trebuie obligat să mănânce, în schimb trebuie verificat dacă a consumat alimentele necesare pentru a-și asigura necesarul caloric.

Hidratarea la vârsta de 3 ani

Apa reprezintă 60% din corpul uman, 70 – 80% în cazul nou-născuților și 50% în cazul persoanelor cu vârsta peste 65 de ani. Dacă se pierde o cantitate de apă ce depășește 5 – 10 % din greutatea corpului, se ajunge la o deshidratare puternică, care are consecințe grave asupra organismului, cu atât mai mult când ne referim la un copil în creștere.

Drept urmare, hidratarea este foarte importantă atât pentru adulți, cât și pentru copii, motiv pentru care trebuie să includem în obiceiurile micuțului și acela de a bea în mod constant apă. Cantitatea de lichide de care el are nevoie este de 1 l jumătate/zi. Să ținem cont de faptul că supele, ceaiurile, sucurile naturale de fructe, chiar și legumele/fructele bogate în apă, toate reprezintă surse de hidratare. Astfel, fructele și legumele verzi conțin 80 – 90% apă: castraveții – 94%; pepene galben – 92%; broccoli – 91%; roșii – 90%; morcovi – 87%.

Cu toate acestea, apa neîndulcită trebuie să fie băutura de bază a copilului. Apa trebuie să îndeplinească criteriile apei potabile.

Ceaiurile neîndulcite reprezintă o băutură cu care trebuie obișnuit copilul de mic.

Consumul băuturilor răcoritoare, acidulate sau neacidulate este de evitat sau limitat. Acestea nu potolesc setea, iar prin zahărul conținut reprezintă o sursă suplimentară de calorii (aproximativ 40 – 45 kcal/100 ml), conform „Recomandări pentru o alimentație sănătoasă la copilul mic”, coord. Prof. Dr. Mircea Nanulescu.

Fructele și legumele din alimentația copilului de 3 ani

Academia Americană de Cardiologie recomandă consumul zilnic de legume și fructe proaspete, netratate termic și, atunci când acest lucru e posibil, cu coajă. Avantajele consumului de fructe și legume sunt variate:

  • Sursă de vitamine: C, E, K, B caroteni etc.
  • Sursă de glucide digerabile și nedigerabile (fibre).

Fructele oleagenoase, cu coajă tare (alune , nuci, arahide, fistic) au conținut crescut de acizi grași polinesaturați.

Consumul de fructe are si o serie de dezavantaje:

  • Cantitate mică, chiar nesemnificativă de proteine.
  • Consumul fructelor oleagenoase pot declanșa alergii alimentare în cazul copiilor cu sensibilitate, conform „Recomandări pentru o alimentație sănătoasă la copilul mic”, coord. Prof. Dr. Mircea Nanulescu.

Fructele se pot oferi individual sau combinate cu unt de arahide, brânzeturi, iaurturi sau lapte. Ca și în cazul celorlalte alimente, fructele pe care le poate consuma copilul de trei ani sunt aceleași pe care le consumă un adult și anume: mere, grepfrut, struguri, portocale, pepeni, banane, pere, fructe de pădure, mandarine, ananas etc.

Fructe uscate și semințe

Pentru a oferi copilului doza optimă de proteine și grăsimi necesare, trebuie să combinați fructele uscate cu semințe la aceeași masă. Dintre fructele uscate amintim: stafide, smochine, curmale, caise, banane, piersici, ananas. Iar ca semințe: caju, dovleac, alune, fistic, nuci, floarea – soarelui, arahide. Atenție la alimentele care au un grad alergenic crescut! Conform eatright.org.

Alimentele solide din meniul unui copil de 3 ani

Alimentele consumate de un copil de trei ani sunt asemănătoare cu cele consumate de un adult.

Pentru proteinele de bună calitate se recomandă: carne, pește, ouă, ciuperci în cantitate de 2-3 porții/zi (de exemplu 1 ou amestecat cu 200 grame carne sau pește).

Datorită proprietăților sale nutritive, peștele poate fi consumat de două ori pe săptămână. Iar modalitatea cea mai bună de a-l găti pentru a-și păstra aceste valori nutritive este la abur.

Baza piramidei alimentare este dată de pâine și derivatele cerealiere, acestea furnizând jumătate din energia zilnică necesară.

Glutenul este proteina principală din grâu, orz, ovăz, conform „Recomandări pentru o alimentație sănătoasă la copilul mic”, coord. Prof. Dr. Mircea Nanulescu.

Tot din categoria alimente solide fac parte și produsele din cerealele integrale care sunt: cereale uscate, pâinici, biscuiți, batoane de cereale etc.

Meniuri zilnice pentru un copil de 3 ani

Valorile nutriționale zilnice ale unui copil de trei ani, conform superkidsnutrition.com sunt cuprinse între:

  • 1200 – 1600 de calorii;
  • grăsimi – 61 grame;
  • proteine – 53 grame;
  • carbohidrați – 176 gr;
  • fibre – 24 grame.

Gustările micuțului trebuie să fie simple și gustoase, important este să conțină surse de proteine, cereale integrale, fructe, legume și produse lactate. O alternativă poate fi un sandvici de curcan sau de unt de arahide, o porție de morcovi, un măr și un pahar cu lapte.

Am selectat în continuare trei idei de meniuri zilnice pe care le puteți adăuga la lista săptămânală a meniurilor pregătite pentru copilul dumneavoastră.

Meniul I

Micul dejun: cereale cu lapte integrale și un fruct.

Prânz: supă de găluște, musaca de vinete, un fruct.

Cină: budincă cu brânză, iaurt.

Meniul II

Micul dejun: ceai, brioșă, piersică.

Prânz: supă de pui, pește la cuptor cu legume, fruct.

Cină: paste cu brânză.

Meniul III

Micul dejun: lapte, pâine cu unt de arahide.

Prânz: ciorbă de perișoare, mâncare de pui cu broccoli, pepene galben.

Cină: orez cu lapte.

Gustările între mese pentru un copil de 3 ani

Pe lângă cele trei mese principale ale zilei de care se bucură atât adulții, cât și copiii, prichindeii  de trei ani care sunt în continuă creștere au avantajul de a avea alte două gustări pe parcursul zilei. Ca orar, gustările se dau aproximativ la jumătatea timpului dintre mese. Așa că vă rămâne dumneavoastră sarcina să stabiliți ora mult doritei gustări.

Ideile pentru aceste delicii alimentare sunt variate și amintim câteva:

  • Iaurt cu fructe.
  • O tartină cu gem sau unt.
  • Bicuiți din cereale integrale.
  • Piure de fructe.
  • Un simplu fruct (măr, două prune, banană etc.)
  • Biscuiți de ovăz cu fructe de pădure.
  • Brânză cu fructe.

La copiii cu intoleranță la lactoză se recomandă produse lactate delactozate.

Alimentația sănătoasă se învață de mic

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) definește sănătatea astfel:

„Sănătatea este o stare de totală bunăstare fizică, mintală și socială, și nu doar lipsa bolii sau a infirmității.”

Fără îndoială, orice părinte își dorește o astfel de stare pentru copilul său. Dar se știe că nimic peren nu se realizează fără perseverență și muncă, multă muncă.

„Sănătatea adultului se edifică în copilărie.”

Acesta trebuie să fie mottoul după care trebuie să ne ghidăm ca părinți atunci când decidem ce alimente îi punem pe masă copilului nostru.

O alimentație corectă contribuie la prevenirea tulburărilor de nutriție (deficiențe de fier și anemie, deficit de vitamina D, tulburări ale tranzitului intestinal, malnutriție, cariile dentare etc.). În primii ani de viață se formează preferințele alimentare, singura preferință alimentară înnăscută este cea de dulce, care, de altfel, trebuie combătută!

La vârsta de trei ani, copilul va copia tot ceea ce vede, motiv pentru care părinții trebuie să fie foarte vigilenți în comportamentul alimentar pe care îl sădesc în viața micuțului. Nu putem pretinde ca cel mic să adopte și să îndrăgească un stil de viață sănătos atâta timp cât noi, adulții, nu ne atingem de așa ceva decât foarte rar. Schimbarea trebuie să înceapă în primul rând cu noi și apoi îl putem încuraja și pe copil prin exemplul nostru să aibă o atitudine pozitivă față de o alimentație sănătoasă. Nu-i putem impune lucrul acesta, dar îl putem învăța să iubească alimentele sănătoase. Gustul pentru o alimentație sănătoasă se educă.

Preferințele alimentare ale copilului la vârsta de trei ani sunt schimbătoare. Ceea ce astăzi îndrăgește și cere pentru zile întregi, e posibil ca peste câteva zile să nu îi mai placă. Soluția ideală este să puteți oferi copilului mereu variante de alimente sănătoase și în felul acesta își va forma gustul pentru ceea ce e sănătos.

Când vorbim de noutățile culinare, nu întotdeauna acestea sunt și pe placul piticului, care trebuie încurajat să încerce pentru început, dar niciodată obligat!

Opriți televizorul pe tot parcursul mesei, indiferent de momentul zilei. Printre multele dezavantaje pe care le prezintă, amintim publicitatea care poate descuraja preferința copilului pentru o nutriție sănătoasă, conform superkidsnutrition.com.

Principiile unei alimentații sănătoase se învață treptat, iar rezultatele au ecou pentru întreaga viață a puiului de om si, de ce nu, aducând schimbarea și în viața noastră, ne putem bucura împreună de o hrană sănătoasă!

Concluzii

Frumusețea acestei vârste constă și în faptul că micuțul nu mai e un bebeluș, ci împreună cu familia se va bucura de armonia și interacțiunea unei mese familiare.

Analizând comportamentul unui copil de trei ani, veți observa că e mereu activ, jucându-se mereu cu ceva sau cu cineva. El își planifică deja activitățile în mod conștient ceea ce a asimilat anterior în mod inconștient. Aceasta este puterea exemplului! Și, ca în orice domeniu, copilul nostru va imita și își va însuși obiceiurile noastre alimentare, independent de dorința noastră. Din acest motiv, un stil de viață sănătos în viața copilului înseamnă în primul rând un stil de viață sănătos în viața adultului care îl supraveghează.

A avea grijă ca un copil de trei ani să consume alimentele de care are nevoie pentru dezvoltarea sa nu este o meserie prea ușoară și pot apărea probleme atunci când informațiile de care dispunem sunt eronate sau când renunțăm mult prea repede.

Conchidem înarmându-ne cu o paletă largă de noutăți și cu multă răbdare. În felul acesta, succesul este garantat!

Resurse despre „Diversificarea la copii de 3 ani”

  1. „Recomandări pentru o alimentație sănătoasă la copilul mic”, coordonator prof. Dr. Mircea Nanulescu, editura RISOPRINT, Cluj-Napoca
  2. healthychildren.org
  3. superkidsnutrition.com
  4. eatright.org
  5. preventionweb.net
  6. health24.com heindusparent.com

Pentru mai multe detalii despre acest subiect, vă rugăm să consultați medicul dumneavoastră sau să contactați Dr. George Dejeu, medic specialist chirurgie.

Dr. George Dejeu
medic specialist chirurgie

Spitalul Pelican Oradea
www.spitalpelican.ro
www.drdejeu.ro
dejeu.george@drdejeu.ro
0741 039931
0731 212294

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *