Diversificarea alimentației la bebeluși. Sfaturi și rețete

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Diversificarea alimentației ar trebui să înceapă după vârsta de 6 luni, indiferent de laptele pe care îl primește bebelușul: matern sau formulă. De asemenea, trebuie observat dacă bebelușul este pregătit pentru trecerea la alimente solide. Însă vârsta nu este singurul aspect de care trebuie să țineți cont atunci când începeți diversificarea.

Conform Asociației Americane de Pediatrie, bebelușul va începe să dea următoarele semne atunci când este pregătit să încerce mâncăruri solide:

  • Poate sta în fund fără sprijin;
  • Își poate ține capul ridicat singur;
  • Nu mai salivează atât de des;
  • Deschide gura când vede mâncare și arată interes față de ceea ce mâncați;
  • Îi ies primii dinți de lapte;
  • Greutatea corporală de la naștere i s-a dublat;
  • Reușește să țină mâncarea în gură și să o mestece cel puțin câteva secunde, înainte de a o scoate afară.
  • Nu mai are reflexul de a împinge mâncarea din gură cu ajutorul limbii.

Pe măsură ce copilul dumneavoastră progresează în a mânca alimente solide, nu oferiți celui mic bucăți de carne sau brânză, struguri, legume crude sau bucăți de fructe, dacă nu sunt tăiate în bucăți mici, semințe, nuci, popcorn și bomboane. Un alt motiv de a evita să-i dați alimente solide înainte de vârsta de patru luni este riscul asociat cu mâncărurile preparate acasă. Unui copil sub vârsta de patru luni nu ar trebui să i se dea spanac, sfeclă, fasole verde, morcovi, nici măcar fierte, deoarece aceste alimente ar putea conține o cantitate suficient de mare de nitrați pentru a provoca o tulburare a sângelui numită methemoglobinemie.

Când vă hrăniți bebelușul, oferiți-i atenție deplină.

Comunicați cu copilul și ajutați-l în timpul procesului.

Încercați să transformați timpul mesei într-un moment plăcut.

Următoarele sfaturi și recomandări vă pot fi de folos în procesul diversificării care dă atâtea emoții mămicilor.

* De îndată ce copilul poate să stea singur în fund, fără sprijin, utilizați un scaun de masă înalt cu o bază largă și stabilă. Cuplați centurile de siguranță.

*Încurajați explorarea. Este posibil ca cel mic să se joace cu alimentele. Deși copilul se va murdări și va da mâncare pe jos, această joacă contribuie la dezvoltarea intelectuală a celui mic.      Asigurați-vă că alimentele sunt moi, ușor de înghițit și împărțite în bucăți mici.

*Introduceți tacâmurile de masă. Oferiți-i bebelușului o linguriță pe care să o țină în timp ce îl hrăniți cu o alta. Pe măsură ce dexteritatea copilului se îmbunătățește, încurajați copilul să utilizeze lingurița.

*Folosiți o ceașcă. Consumarea laptelui matern sau a formulei dintr-o ceașcă poate ajuta la eliminarea biberonului din procesul de hrănire. În jurul vârstei de 9 luni, bebelușul ar putea să bea singur din ceașcă sau cană.

*Nu forțați copilul. Dacă bebelușul refuză un aliment, nu îl forțați să-l mănânce. Încercați din nou altă dată. Oferirea repetată a unui aliment poate ajuta la asigurarea varietății în dieta bebelușului.

*Învățați să recunoașteți momentul când copilul s-a săturat. Când bebelușul a mâncat suficient, ar putea să plângă sau să se întoarcă. Nu încercați să-l forțați să mânânce mai mult.

Cantitatea ingerată este suficientă pentru capacitatea stomacului său. De asemenea, nu încercați să-i dați bebelușului să mănânce cât mai mult posibil înainte de culcare pentru vă asigura că va dormi toată noaptea. Nu există dovezi că acest lucru funcționează.

* Introduceți câte un aliment solid nou la interval de patru zile, pentru a urmări reacțiile copilului la el (alergii, indigestie, intoleranță, etc.).

  • Este important ca mâncarea bebelușului să fie gustoasă, mirosul este de asemenea important. Amestecul de legume nu e bine să conțină mai mult de trei, maxim cinci legume, gustul va fi mai bun dacă se respectă aceste proporții.
  • În cazul în care copilul refuză o legumă sau un preparat este bine să-i oferim alternative. Dacă de exemplu refuză morcovul, îi dăm cartof dulce, este chiar mai gustos.
  • Pediatrii recomandă introducerea mâncării solide la masa de prânz, însă părerile sunt împărțite. Cel mai bine este să introduceți alimentul atunci când credeți că bebelușul este dispus să încerce ceva nou, atunci când este odihnit și nu foarte flămând. Mare atenție însă, nu este recomandat să îi dați bebelușului pentru prima dată un aliment la masa de seară, pentru că riscați ca acesta să facă o reacție alergică pe timpul nopții.

*  În ceea ce privește ordinea alimentelor, pentru majoritatea bebelușilor nu contează care sunt primele alimente solide. Nu există dovezi medicale că introducerea alimentelor solide într-o anumită ordine prezintă un avantaj pentru copilul dumneavoastră. Deși mulți pediatri vor recomanda ca diversificarea să se înceapă cu legume, și nu cu fructe, nu există dovezi că bebelușul va respinge legumele dacă fructele sunt introduse primele. Bebelușii se nasc cu o preferință pentru dulciuri, iar ordinea introducerii alimentelor nu schimbă acest lucru.

Diversificarea la 6 luni poate fi începută incluzând în meniul bebelușului alimente din lista de mai jos:

*proteine: carne de pui, vită;

* lactate: brânză dulce;

*legume: andive, ardei, fasole verde, gulie, mărar, măsline;

*fructe: avocado, caise, grapefruit, gutui, măr, piersică, portocală;

*cereale: ovăz, griș, secară.

Odată ce diversificarea a început, bebelușul se poate bucura de noi arome, texturi și gusturi. Aceste rețete ușoare, echilibrate din punct de vedere nutrițional sunt concepute pentru a vă introduce copilul într-o gamă de alimente noi.

Piure de banane și fulgi de ovăz                       

Combinația dintre banane și fulgi de ovăz este foarte hrănitoare și are un gust plăcut. Fulgii de ovăz conțin fibre, calciu, proteine și vitamina B. Bananele sunt o sursă excelentă de potasiu și îndulcesc preparatul, ceea ce îl va face pe placul bebelușilor.

Ingrediente:

un sfert de cană de fulgi de ovăz

– 200 ml de lapte matern sau formulă pentru sugari

– jumătate de banană tăiată în felii.

Mod de preparare:

Amestecați fulgii de ovăz cu 150 ml de formulă sau de lapte într-un bol. Fierbeți compoziția la foc mediu. Când începe să fiarbă, lăsați focul mai mic și lăsați-o încă 5 minute, amestecând continuu. Zdrobiți banana cu o furculiță și amestecați-o cu restul de lapte rămas (aproximativ 50 ml). Mixați cele două compoziții și lăsați la răcit.

Pastă de avocado cu iaurt și gălbenuș

Avocado poate fi un prim aliment solid excelent pentru bebeluși, datorită faptului că este foarte nutritiv și se digeră ușor. Foarte rar se întâmplă să provoace reacții adverse sau constipație bebelușilor. Este considerat un aliment minune, pe lângă antioxidanți (vitaminele C, E) și acizi grași esențiali, avocado mai conține și potasiu (cu 60% mai mult decât bananele) și luteină, importantă pentru sănătatea ochilor și buna dezvoltare a vederii bebelușilor.

Ingrediente:

–  un gălbenuș de ou (fiert tare)

– o lingură de iaurt

– o jumătate de avocado

Mod de preparare:

Zdrobiți gălbenușul cu o furculiță apoi pasați pulpa de avocado. Puneți într-un bol gălbenușul și pulpa, adăugați iaurtul și amestecați cu blenderul până când compoziția devine cremoasă.

Piure cu cartof dulce si cereale

Cartoful dulce este bogat în beta-caroten, acea vitamină care are grijă de sănătatea ochilor, dar conține și vitamina C, fosfor, magneziu, mangan, cupru, calciu, vitamina B6, potasiu, seleniu, acid folic și fier.

Ingrediente:

o jumătate de cartof dulce

– 2 linguri de cereale pentru bebeluși

– o lingură de iaurt grecesc

Mod de preparare:

Spălați bine cartoful dulce apoi fierbeți-l la foc mediu până se înmoaie. Amestecați cartoful fiert cu restul ingredientelor și mixați până obțineți o textură cremoasă.

Piure de conopidă, broccoli şi morcov (ideal pentru bebelușii peste 8 luni)

Broccoli conține cea mai mare cantitate de fier dintre toate legumele, dar și vitaminele A, B, C, E, calciu, magneziu, potasiu. Poate fi introdus în meniul diversificat al bebelușului între 8 și 10 luni. Este un aliment care se introduce cu precauție și atenție în alimentația bebelușului deoarece se digeră mai greu și poate provoca reacții neplăcute precum balonare și crampe abdominale.

Ingrediente:

– 100 grame broccoli

– 100 grame conopidă

– 1 morcov

– 50 grame unt nesărat (după vârsta de 8 luni)

Mod de preparare:

Puneți la fiert morcovul tăiat în bucăți mici. Când morcovul este aproape fiert, adăugați și broccoli și conopida. Când s-au fiert toate (puteți să le încercați cu o furculiță), scurgeți zeama, puneți legumele în blender și pasați-le până ce textura devine fină. Dacă bebelușul are peste 8 luni, adăugați și untul nesărat în piure.

Supă-cremă de roșii

Roșiile sunt o sursă importantă de vitamina A și antioxidanți, esențiali pentru dieta bebelușului. De asemenea, conțin și o cantitate importantă de calciu și vitamina K, acestea fiind ideale pentru consolidarea oaselor copiilor.

Ingrediente:

3 roșii

– 2 morcovi tăiați rondele

– 2 cartofi medii

– un ardei gras

– o ceapă

– frunze de țelină

– o linguriță de ulei de măsline

– 500 ml de apă

Mod de preparare:

În prima fază se pun la fiert morcovii, ceapa, ardeii și cartofii. Se adaugă roșiile pasate sau date pe răzătoare și se fierbe totul încă zece minute. Înainte cu două minute de a lua supa de pe foc, se adaugă frunzele de țelină, o linguriță de ulei, apoi se amestecă totul cu mixerul până se obține o textură fină.

Piure cu pui, praz și morcovi

Carnea este un aliment important în alimentația copilului pentru fierul și proteinele de calitate în care abundă, dar și pentru aminoacizii esențiali pentru buna dezvoltare musculară și vitaminele și mineralele cu rol esențial în creștere. Conține vitaminele: A, B1, B2, B9 (acid folic) B12 și D, fier, magneziu, calciu.

Ingrediente:

– un sfert de tulpină de praz (partea albă, curățată și tăiată mărunt)

– o pulpă de pui cu os, fără piele și fără grăsime

– doi morcovi medii, curățați și tăiați mărunt

– o cană supă de pui

Mod de preparare:

Încălziți uleiul într-o tigaie și sotați prazul două minute, după care adăugați carnea de pui și mai sotați încă două minute. Adăugați apoi morcovii și supa, dați un clocot apoi acoperiți și lăsați să fiarba 20 de minute. Scoateti puiul și luati carnea de pe os, după care mixați-o împreună cu legumele.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *