Diversificarea la 12 luni

După împlinirea vârstei de 12 luni, bebelușul tău poate încerca cu încredere mult mai multe alimente solide, arome și texturi diferite, iar singura problemă rămâne dorința lui de a gusta alimente de o culoare sau un miros care i se pare neplăcute.

Diversificarea la 12 luniDupă 12 luni, grija continuă

La vârsta de un an, bebelușul poate deja să consume multe fructe, legume și chiar carne și lactate, fără probleme, sau, dacă acestea există, ele sunt deja cunoscute.

Există, însă și alimente care pot abia acum să fie introduse în alimentația diversificată și există și alimente care încă nu sunt sigure pentru un copil atât de mic. Acest lucru se întâmplă fie pentru că respectivele alimente sunt greu de digerat (provoacă diaree, constipație, balonare, dureri, etc), fie pentru că au în compoziție alergeni, sau pentru că sunt mici (nuci, semințe) și pot duce la accidente.

Indiferent dacă alegeți să îi mai dați lapte (de la sân, formulă sau ambele) sau nu după vârsta de 12 luni, bebelușul are nevoie de o alimentație variată și de gustări și mese hrănitoare, cu fibre, vitamine și grăsimi variate.

Care sunt alimentele permise

Prin diversificarea la 12 luni înțelegem că bebelușul poate consuma, pe rând, căpșune, citrice, fructe de pădure, fructe goji, dude, curmale, leurdă, ridichi, conopidă, varză de Bruxelles, porumb (mălaiul se digeră mai ușor, de aceea se introduce mai devreme), gulii, lapte de capră, vacă, bivoliță și iaurturi din laptele altor animale decât vaca, carne de ton, albușul de la ouă (cu atenție și după indicațiile pediatrului), miere, polen, propolis, spirulină, sare și condimente cu arome mai complexe, dar nu iuți (ghimber, piper, chilli, numai după 3-4 ani). Unii specialiști spun că după 12 luni se pot introduce și semințe, nuci și alune, dar trebuie să aveți mare grijă cu forma în care sunt servite micuților, deoarece aceștia se pot îneca cu particulele mici.

Care sunt alimentele interzise încă

Unele alimente sunt fie prea greu digerabile pentru un copil atât de mic, fie sunt greu de tolerat ca gust, pot provoca alergii, diaree, constipație sau alte dereglări de tranzit intestinal. De aceea, chiar și după vârsta de un an, este bine să evitați alimente ca: fructele de mare, hreanul, urzicile, ghimbirul, nucile braziliene, porumbul boabe, castraveții, varza, sucul de roșii, etc. Doar pentru că a împlinit vârsta de un an, nu înseamnă că bebelușul poate mânca deodată hrană nesănătoasă, fast food, mâncăruri grele (sarmale, mici) sau mezeluri (mic dejun cu ouă ochiuri și cremwursti), carne de rață, gâscă sau vânat. Regula de 4 zile rămâne valabilă pentru orice aliment pe care nu l-a gustat vreodată și se recomandă evitarea făinurilor albe, a produselor de patiserie sau a produselor cu E-uri, coloranți și arome artificiale, zahăr sau sare multă.

Care sunt alimentele cu grad mai mare de risc (alergie, intoleranță, etc)

Există câteva alimente care sunt acceptate în alimentația bebelușului de peste un an, dar care trebuie monitorizate și servite cu grijă, deoarece produc neplăceri sau disconfort bebelușilor mai sensibili sau alergici.

Alimentele riscante pentru diversificarea de după 12 luni sunt:

  • Alergeni (albuș de ou, lapte de vacă gras, pește, căpșuni, fragi, fructe cu puf, alune, arahide, nuci, mierea și produsele cu polen, ciocolata și glutenul – grâu, secară, ovăz, orz).
  • Provoacă constipație (orez, carne macră, morcovi fierți, măr copt).
  • Provoacă diaree (prune, pere, roșii, suc de morcovi, praz, spanac fiert).